söndag 14 juni 2009

"finanskrisen"

Så nu har "finanskrisen" nått Kina. Nu när Kina är på så god väg att få ett I framför sitt -land, så skall dom slås ner på jorden av den här brutala och hänsynslösa finanskrisen. Stackarna.
Jag vill inte kalla det finanskris. Varje gång jag hör eller läser det ordet i media så tänker jag bara - Uppvaknande -. För det är vad det é. Om inte de jävla idioterna som har ställt till det ser detta som ett uppvaknande, då kommer det definitivt bli en kris.
Det är nu som vi, som har blundat, får tillfälle att se var vi är på väg. Många har redan fattat, men jag är rädd för att alldeles för många kommer att blunda igen, så fort de ser $ under ögonlocken.

Girighet. Det är väl en dödssynd? Men inte fan är det den som tar som dör.

Jag trodde ända tills för ca två år sedan att jag ville läsa klart min utbildning på universitetet, skaffa mig ett välbetalt jobb, sen starta eget, tjäna massa stålar, leva lycklig resten av livet.
Men va fan skall jag ha mer pengar än jag behöver för? Ha en massa miljoner på kontot, låta bankerna tjäna ännu fler miljoner, driva oss ännu närmre krisen.

É det 6-7 miljarder vi är nu? Vi har gott å väl med resurser på vår planet för att ge Alla mat, kläder, tak, sjukvård, utbildning.
Det enda som tillförs planeten är solenergi, kanske lite rörelseenergi från jordens rotation, lite dragningskraft från månen. Sen får vi klara oss med det vi har. För all framtid.

Om vi inte vaknar upp nu så kommer vi att fortsätta sträva efter att ha så stor del som möjligt av våra resurser. Jordens resurser. Jordens invånares resurser.
Men vem är det vi tar ifrån? För det gör vi. Vi tycker vi är duktiga när vi har jobbat extra hårt, kanske jobbat över, tjänat en extra peng. Det är Min! JAG har jobbat för den, Min peng!
Det enda det betyder är att jag har roffat åt mig en större del av kakan än jag behöver. Inte nog med det, jag har tagit den från någon som hade behövt den för att överleva. Det är så det går till. När vi har begränsade resurser så måste man ta från någon annan om man vill ha något extra.

Tack finanskrisen! spara inte på krutet, kör hela vägen nu, ge oss ingen chans att blunda igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar